Followers

04 September 2009

Tanpa IBU di sisi

Cepat sungguh masa berputar...
Pejam celik pejam celik dan sambung master aku rupanya....
Rasa macam baru kemarin je ambik exam UPSR...hm..pembohong la tu..
Dan perkara yang paling aku tak percaya dalam hidup ni adalah perginya insan yang paling bermakna dalam hidup... Emak.... kak rindu sangat belaian kasih mak... Maafkan kak kerana tak sempat untuk membalas segala jasa yang telah mak berikan selama hidup kak... Semoga Allah tempatkan mak bersama-sama para syuhada' dan solihin di sana.... amiinn...
Sekarang baru aku tahu betapa susahnya kehidupan seorang ibu...
Setelah aku mengalaminya beberpa bulan ni barulah aku menyedari bagaimana pengorbanan seorang ibu walaupun aku belum berumah tangga...
Pagi aku pergi menuntut mencari ilmu pengetahuan yang belum sempurna untuk aku... balik pula menjalankan kehidupan aku sebagai pendidik untuk membimbing generasi muda kearah keredhaan Allah s.w.t...
Sepanjang bulan puasa ni pula lepas kerja terus balik untuk sediakan santapan untuk berbuka buat abangku....ayah aku selalu berbuka di masjid... Begitu la rutin harian aku... sehingga kadang-kadang terlalu letih terlena sejenak selepas maghrib...huhuhu...
Bila aku keseorangan begini dirumah, aku merasakan hangatnya kasih ibu sekiranya dia berada disisis aku lagi....tempat untuk aku meluahkan rasa.... Tak sama rasanya pabila berbual dengan ibu daripada ayah...tapi apakan daya terpakasa juga aku menceritakan segala luahan hati aku kepada ayah dengan harapan ayah akan menjadi teman untukku sepanjang kehidupan aku selepas ini...
Rasa sunyi sangat Ramadhan kali ini...walaupun baru tahun ni aku mengambut ramadhan penuh di rumah tapi aku tetap merasakan kehilangan sesuatu yang tidah dapat digambarkan..
Bagaimanakah aku sekeluarga akan sanggup mengahadapi hari raya dengan seronoknya tanpa insan yang selalu mengambil berat dan menyiapkan juadah hari raya....
Ya Allah apakah ini dugaan untuk aku agar lebih kuat dalam menghadapi hari-hari yang akan datang...dengan hanya pertolongan dan bantuang dariMu aku harapkan. Peliharalah ibuku di sana....amiinn...

No comments: