Followers

04 September 2009

MERCUN DI BULAN PUASA/RAYA



Setiap kali tiba sahaja bulan puasa dah memang sinonim untuk kanak-kanak terutamanya mesti bermain mercun/bunga api. Aku dulu pon sama la juga mesti berebut2 nak p beli bunga api.. best kan?? ada bunga api besi, bunga api warna-warni, yang biasa tu macam xbest sangat. Tapi seingat aku xde la sampai pernah beli mercun...gerun juga takut bahaya diri. Paling koman pon mercun bawang...ha???? mercun bawang???? ala mercun yang baling kat lantai tu meletup la...hm mercun tu ja yang nampaka selamat sikit pon. Antara jenis2 mercun yang ada biasa aku dengar mercun roket, mercun papan, mercun telur naga, mercun ular...yang tu je kot


Ni la gambar separuh premis yang dah pernah kena tahan sebab jual mercun..hmmm. tu la oranf dah larang nak juga jual.. pastu tengok la ap lak akibat yang jadi bila seronok sangat main mercun ni.




ha..ni baru kena jari.. 'nauzubillahi min zalik'..tu baru main mercun biasa kot cuba main meriam buluh plak... Mangsa mercun yang pertama bulan puasa tahun ni adik Muhammad Nur Sufyan dari Kuala Terengganu yang hilang 3 jari...baru ja berapa tahun macamna tu nak belajar nanti nak tulis macamna...ish...ish..ish...
Apa puncanya kanak-kanak suka sangat main mercun ni???? kenapa plak main di bulan puasa??? atau nak dekat raya???? mak bapak diorang xlarang ka???
Pernah dengar kisah pasal main mercun ni ada yang menjawab katanya bila bakaq mercun habis semua syaitan-syaitan lari... Mana la ada syaitan bulan ramadhan ni Allah dah kata Dia nak ikat syaitan2 ni masa bulan Ramadhan... Tu bukan nak halau syaitan lagi dah yang nak halau malaikat uyang nak turun tengok amal ibadah manusia masa tu.. MasyaAllah... kesian la org yang dok pulun wat beribadah x ditengok oleh malaikat...hehehehehe.
Kepada ibu bapa diluar sana tu...kalau sayangkan anaka-anak tuan/puan perhatikan dan kawallah anak daripada bermain mercun. Banyak keburukan dia. tak pasal2 duit pon terbakar. Bukannya murah mercun sekarang ni.
Di harap daripada kisah ini dapat memberi pengajaran kepada kita semua. kalau korang semua x sayangkan family korang belilah mercun banyak2 dan mainlah puas2.
Wallahu a'lam.

No comments: